Auschwitz en Birkenau

2 augustus 2019 - Auschwitz, Polen

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. We hebben vandaag zoveel indrukken gekregen dat mijn hoofd er nog een beetje van tolt. Nu ik hier op bed zit na te denken over de dag en wat op te schrijven denk ik; Laura begin bij het begin. So here goes.

Na het ontbijt zijn we op het gemak aangereden. Volgens de navi zouden we over een uur op plaats van bestemming zijn. Iets langer maar ruim op tijd aangekomen. Parkeren is daar goed geregeld, genoeg plaats en bijna voor de deur geparkeerd. Voor de ingang hebben ze een soort gedenkplaats ingericht met verhalen van overlevenden. Dit maakte al indruk.

Om 9.45 moesten we ons melden en konden we naar binnen (TIP: reserveer je kaartjes alvast in Nederland want als je daar in de rij moet ben je zo al 2 uur verder 🤔).  Door de security check en daarna de audio guide in ontvangst genomen. Stipt om 10 uur kwam onze gids en begon de rondleiding. Het eerste waar we doorheen liepen was de poort met de bekende woorden "arbeit macht frei". Zo die komt meteen binnen. 😔

De tour duurde ruim 2 uur en we hebben van alles gezien en gehoord. In een barak lagen de persoonlijke spullen van de mensen die ze gevonden hebben na de bevrijding; koffers (met op de koffers de namen van de mensen, Nederlandse namen), 40.000 paar schoenen, keukenspullen, toiletspullen. Ook was er een kamer waar al het haar van de vrouwen was opgeslagen. Dit haar werd gebruikt om textiel van te maken. Ook stond er een urn met nog as wat ze gevonden hebben na de bevrijding.

Barak 11 was de barak die nog in originele staat was. Detail; we liepen hier naar binnen om 11.11, toeval 🤔. Alles kreeg je te zien, tot zelfs de cellen in de kelder, de binnenplaats waar mensen werden geëxecuteerd.

Na de 2 uur durende rondleiding gingen we met de bus naar birkenau, dit ligt 2 km. verderop. Dit is meer open terrein. Een heel herkenbare beeld is de aankomst van de mensen als vee in de wagons gestopt, steunzoekend bij elkaar. Heel raar om daar te staan en wetende dat op precies diezelfde plek 75 jaar geleden mensen hun dood tegemoet gingen omdat een of andere mafkees vond dat ze niet mochten bestaan. 😥

We zijn nog in de houten barakken geweest waar 400 mensen in 1 barak sliepen, met 2 emmers als wc en die 2x per dag hiervan gebruik mochten maken. 's morgens voor het werk en 's avonds na het werk.  De beste plek om te slapen in de stapelbedden was bovenin, als je onderin lag en degene boven je had diarree......need I say more!

Nadat we nog in de toren bij de ingang van het kamp zijn geweest was de tour afgelopen en gingen we met de bus terug naar kamp Auschwitz. Een hapje gegeten en weer terug naar Krakau.

Na ons wat opgefrist te hebben in de hotelkamer zijn we naar het centrum gelopen.  Slenteren door de straatjes kwamen we uiteindelijk uit op het grote plein met zijn kerk en toren. Noah en ik hebben met zijn 2- en de smalle toren beklommen en genoten van het uitzicht over de stad terwijl de rest het terras op dook. Heerlijk relaxt zijn we verder gelopen, onderweg in de kerk (St. Franciscus basiliek) nog een kaarsje aangestoken voor onze dierbaren. In de kerk stond langs de bank een rij van een stuk of 10 mensen en terwijl ik me afvroeg waar die op stonden te wachten zag ik dat in de biechtstoel de pastoor bij een mevrouw de biecht afnam. Toch leuk om te zien dat deze dus nog gebruikt wordt.

Onze knieën bij het Hard Rock Cafe op het plein onder de tafel gestoken en daarna nog ff geshopt bij het grote winkelcentrum in de buurt van het hotel. Nu weer met de voetjes omhoog en direct lekker naar bed .

Morgen vervolgen we onze reis naar de stad van Mozart, Wenen! 😘

1. Toos:
    2 augustus 2019
    Oh wat indrukwekkend.
  2. Adinda:
    3 augustus 2019
    Dat was zeker indrukwekkend, als ik zo je verhaal leest. Mooi geschreven Laura.
    Nog een goede reis samen en geniet er allemaal van.😊